MAGAZIN ONLINE DE PIESE AUTO, ACCESORII SI ANVELOPE
NAVIGARE

GLOSAR PIESE AUTO

Descopera cei mai importanti termeni din industria auto si a pieselor auto!

S

Saboti frana

Sabotii de frana fac parte din sistemu de franare al masinii, acestia se gasesc la masinile care, pe spate au sistem de franare cu tambur. Sabotii de frana au rolul placutelor de frana doar ca in loc sa preseze discul pentru a reduce viteza, sabotii se afla in interiorul tamburului iar in momentul apasarii pedalei de acceleratie freaca pe tambur si incetineste masina.

Sasiu

Sasiu este denumirea pentru scheletul masinii care sustine motorul, rotile, directia, suspensiile si rotile, fara habitaclu.

Schimbator viteze

Schimbatorulde viteze este maneta cu ajutorul careia soferul poate schimba treptele de viteza ale masinii.

Schimbator de viteze CVT

Este un schimbator de viteze care nu foloseste schimbarea in trepte, o foloseste pe cea uniforma.

Scut cutie de viteze

Scutul cutiei de viteze are rolul de a proteja cutia de viteze a masinii.

Scut motor metalic

Scutul de motor, metalic este, cum ii spune si numele fabricat din metal si are rolul de a proteja motorul.

Scut Motor Plastic

Ca si scutul de motor, metalic, scutul de motor din plastic are rolul de a proteja motorul masinii doar ca materialul din care este fabrcat este plasticul.

Segmenti

Segmentii se gasesc la masinile cu piston, segmentii au o forma inelara si au rolul de a apasa pistonul etansand camera de ardere si de a impiedica aerul si lichidele sa intre sau sa iasa.

Semi-Automatic

Semi-Automatic este termenul pentru cutia de viteze ce schimba electric treptele de viteza iar datorita acestui lucru, nu mai este nevoie de pedala de ambreiaj.

Semiarbore

Semiarborele este un arbore rotativ pe care il intalnim la suspensiile independente si are rolul de a transmite puterea de la diferential catre roata.

Semnalizatoare

Semnalizatoarele fac parte din sistemul de lumini al masinii si au rolul de a ajuta soferul sa isi arate intentia directiei de mers, ajutand astfel la fluidizarea traficului.

Senzor Air-Flow

Senzorul Air-Flow se gaseste la injectiile electronice si are sarcina de a masura cantitatea de aer ce intra la motor pentru a se putea calcula cantitatea de combustibil trimisa in cilindri.

Senzor ax came

Senzorul axului cu came sau senzorul de impulsuri aprindere are rolul de a permite calculatorului masini ECU sa deduca pozitia arborelui cu came.

Senzor de ploaie

Senzor ce masoara cat de ud este parbrizul si actioneaza stergatoarele si plafonul masinii la cele decapotabile.

Senzor kilometraj

Senzorul de kilometraj are rolul de a calcula kilometrii parcursi si trimite informatii catre afisajul care indica cati kilometri au fost parcursi cu masina.

Senzor nivel ulei

Senzorul nivelului de ulei are rolul de a masura nivelul din baia de ulei iar daca nivelul nu este corect, trimite informatii catre calculatorul de bord pentru a atentiona soferul.

Senzor ESP

Senzorul de ESP are rolul de a trimite informatii catre calculatorul masinii astfel incat acesta stie daca masina intra in derapaj si actioneaza franele pe fiecare roata in parte, pentru a stabiliza masina.

Senzor NOx

Senzorul NOx este folosit pentru ca evacuarea sa aiba o cantitate minina de oxid ce azot, senzorul NOx este amplasat langa catalizator.

Senzor pozitie clapeta acceleratie

Senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie are rolul de a transmite semnalul corect catre sistemul de injectie si ajuta la alimentarea corecta a masinii, cu combustibil si aer.

Senzor presiune AC

Senzorul de presiune al AC are rolul de a masura presiunea din sistemul de refrigerare al masinii iar cand aceasta presiune este prea mica, apare anumite erori si cu ajutorul lui se pot depista cu usurinta aceste erori.

Senzor presiune combustibil

Senzorul pentru presiunea combustibilului are rolul de a trimite rapoarte catre ECU in legatura cu presiunea combustibilului din rampa de presiune sau rampa de combustibil.

Senzor presiune gaze evacuare

Senzorul pentru presiunea gazelor de evacuare are rolul de a masura continutul de oxigen din gazele ce trec prin esapament si transmite informatii catre unitatea de comanda.

Senzor temperatura aer admisie

Senzorul de temperatura al aerului din admisie are rolul de a calcula presiunea completa a aerului din galeria de admisie. Senzorul mai are si denumirea de Senzor MAP.

Senzor temperatura apa

Senzorul de temperatura al apei are rolul, dupa cum ii spune si numele, de a masura temperatura apei.

Senzor temperatura exterioara

Senzorul de temperatura exterioara masoara temperatura din exteriorul masinii, temperatura din atmosfera si trimite informatii soferului.

Senzor temperatura gaze evacuare

Senzorul de temperatura al gazelor din evacuare are rolul, de a masura temperatura gazelor ce trec prin evacuare.

Senzor temperatura interioara

Senzorul de temperatura interioara este senzorul care se ocupa cu masuarea temperaturii din habitaclul autoturismului.

Senzor temperatura ulei

Senzorul de temperatura al uleiului masoara si trimite informatii in panoul de bord cu temperatura uleiului din motor.

Senzor vilbrochen

Senzorul de Vilbrochen sau Arborele cotit, are rolul de a urmarii pozitia si viteza de rotatie a Vilbrochenului si trimite informatii catre unitatea de comanda a motorului ca acesta sa faca ajustarile corecte in functie de conditiile in care functioneaza.

Senzor viteza

Senzorul de viteza are rolul de a monitoriza viteza de deplasare a masinii si de a trimite informatii vitezmetului care indica viteza, in ceasul din bord.

Senzori ABS

Senzorii de ABS au rolul de a colecta informatia si de a o trimite catre unitatea de comanda ABS iar sistemul abs impiedica masina sa isi piarda traciunea si sa ramana stabila.

Senzori lumina

Senzorul de lumina masoara intensitatea luminii de afara si actioneaza cu ajutorul unui releu, lampile masinii iar acestea se aprind automat daca este cazul.

Senzori parcare

Senzorii de parcare masoara distanta dintre vehicul si un alt obiect si anunta soferul, prin semnale sonore inainte ca acesta sa loveasca masina.

Senzori ploaie

Senzorii de ploaie actioneaza automat stergatoarele masinii pe timp de ploaie, la diferite viteze, in functie de intensitatea ploii.

Servofrana

Sistem de franare ce actioneaza pneumatic, hidraulic si mecanic ce are rolul de a multiplica puterea cu care se apasa pedala de frana pentru o mai buna franare.

Servodirectie

Servodirectia este sistemul ce ajuta soferul sa execute mult mai usor, virajele.

SDI (Suction Diesel Injection)

Prescurtare folosita de constructorii automobilelor cu motor diesel, motor bazat pe absorbtie si injectie directa. Sigla apare in spatele masinii in locul destinat variantei de motorizare. 

Servodirectie electro-hidraulica

La servodirectia electro-hidraulica, electromotorul actioneaza pompa, care functioneaza in functie de asistenta necesara a fortei sistemului de directie.

Sistem de Airbaguri

Este sistemul masinii care controleaza toate airbag-urile si tot ansamblul de pretensionare.

Senzori presiune roti

Senzorii pentru presiunea rotior masoara presiunea din interiorul anvelopei si atentioneaza soferul daca o roata este desumflata.

Senzori uzura placute

Acesti senzori sunt responsabili cu monitorizarea placutelor de frana si atentioneaza conducatorul auto daca placutele de frana au ajuns la un grad ridicat de uzura.

Set curea transmisie

Setul pentru cureaua de dstributie reprezinta setul necesar pentru schimbarea curelei de distributie.

Sigurante

Siguranta impiedica un eventual incident in momentul in care depisteaza ceva in neregula la un anumit circuit din instalatia electrica prin faptul ca se arde si opreste curentul electric sa circule pe respectivul circuit.

Simeringuri

Simeringul este o garnitura de etansare, ce se monteaza pe un inel, si este folosit la etansarea arborilor din interiorul motoarelor ce au nevoie de izolare intre interior si mediul exterior.

Snorkel

Snorkel-ul are rolul de a marii inaltimea de admisie a aerului ca motorul sa absoarba un aer mai curat.

Sistem de climatizare

Sistemul de climatizare este responsabil cu setarea temperaturii din interiorul masinii, acesta fiind alcatuit dintr-un compresor ce pune sub presiune agentul de racire.

Sonda Lambda

Sonda lambda ajuta catalizatorul sa detecteze oxigenul din dazele emise prin esapament.

Sonda marsarier

Sonda de marsalier are rolu de a aprinde lampile albe din spate in momentul in care conducatorul muta schimbatorul in marsalier.

Sorb pompa ulei

Sorbul pompei de ulei este partea instalatiei de ungere care ajuta pompa de ulei sa aspire uleiul din carterul inferior, sorbul are o sita care retine impuritatile cele mai mari.

Spalator faruri

Spalatorul de faruri este actionat odata cu spalatorul de parbriz si are rolul de a spala farurile masinii cu jet sub presiune.

Spoiler

Este parte ce ajuta la ventilatia motorului si reduce forta ascendenta a aerului asupra masinii.

SRS (Supplemental Restraint System)

SRS-ul este sistemul ce se intalneste la airbagul sorefului dar si la aibag-ul pasagerului si are rolul de a limita miscarile acestora.

Stergatoare

Stergatoarele au rolul de a sterge parbrizul sau luneta atunci cand acesta este murdar sau atunci cand ploua.

Sticla far

Sticla de far este partea din sticla a farului si are rolul de a proteja becurile si circuitul electric din interior.

Stopuri

Stopurile au rolul de a atentiona soferul ce conduce masina din spate atunci cand conducatorul auto apasa pedala de frana.

Supapa admisie

Rolul supapei de admisie este de a controla fluxul amestecului de aer si combustibil si a altor substante de ardere ce intra sau ies din cilindru.

Supapa evacuare

Supapa de evacuare controleaza nivelul noxelor eliminate prin evacuare.

Supapa de ocolire

Supapa de ocolire lasa aerul sau lichidul sa chircule prin filtru. Cand un filtru de ulei este infundat, supapa de ocolire lasa uleiul sa circule la motor.

Supapa expansiune clima

Supapa de expansiune a climei ajuta la extinderea agentului frigorific lichid prin indepartarea presiunii din acesta.

Suport alternator

Suportul pentru alternator are rolul de a sustine alternatorul masinii.

Suport baterie auto

Acest suport este destinat pentru locasul unde se amplaseaza bateria autovehiculului.

Suport compresor AC

Suportul pentru compresorul AC are rolul de a sustine compresorul de aer conditionat.

Suport cutie viteze

Suportul cutiei de viteze este conceput pentru a pozitiona cutia de vitele si are rolul de a o tine fixa.

Suport electromotor

Suport pentru electromotor are rolul de a sustine electromotorul masinii.

Suport etrier

Acest suport este destinat pentru locasul unde se monteaza etrierii de frana.

Suport far

Suportul pentru far este este conceput pentru a pozitiona farul si de a-l tine fix.

Suport filtru ulei

Suportul pentru filtrul de ulei are rolul de a sustine filtrul de ulei.

Suporti prindere bara

Suportii de prindere bara au rolul de a fixa bara.

Suspensie

Suspensia cuprinde arcurile, absorbitoarele de socuri, racordurile, bare de torsiune, brate si tot ceea ce ajuta la atenuarea socurilor provenite de la denivelarile partii carosabile si ajuta rotile sa fie in permanenta in contact cu solul pentru un mai bun control al autovehiculului.

Suspensia activa

Suspensia activa are acelasi rol ca suspensia normala doar ca este controlata de un calculator cu un servomotor in locul arcurilor. Servomotorul ajusteaza volanul pentru cea mai buna pozitie in momentul in care intalneste denivelari ale soselei.

Suspensia independenta

Acest tip de suspensie are arcuri individuale la fiecare roata, astfel incat orice dereglare a unei roti, nu o afecteaza pe cealalta.

Surub golire baie ulei

Surubol pentru golirea baii de ulei este pozitionat in partea cea mai de jos a baii de ulei si are rolul de a scoate uleiul din baie.

Suruburi chiulasa

Suruburile pentru chiulasa au rolulde a inchide chiulasa.

Suruburi volanta

Suruburile pentru volanta au rolul de a fixa volanta.

Switch frana

Switch-ul de frana are rolul de a aprinde stopurile pe frana in momentul in care este apasata pedala de frana.

Senzor de oxigen

Acest tip de senzor masoara cantitatea de oxigen din gazele de esapament. Aceste date sunt folosite de computerul masinii pentru a controla functionarea motorului.

Servodirectie electro-mecanica

Servodirectia electro-mecanica este o directie cu forta auxiliara care este reglata electric in functie de viteza, care actioneaza doar in cazul in care este necesara pentru soferul auto.